عمل واریکوسل یا عمل بیضه چیست؟
نوشته شده توسط : همیار

بیماری واريکوسل چیست؟

به گشادی (دیلاتاسیون) وریدهای بیضه و برگشت خون وریدی به بیضه، واریکوسل میگویند. واریکوسل شایعترین دلیل ناباروری در آقایان می‌باشد طوریکه حدودا ۳۰ درصد آقایان با ناباروری اولیه و ۷۰ درصد آقایان با ناباروری ثانویه دچار واریکوسل می باشند.

خطرات واریکوسل درمان نشده

واریکوسل ۳ درجه (خفیف،متوسط و شدید) می‌باشد. طبیعی است که هر چه درجه واریکوسل شدیدتر باشد و زمان طولانیتر بماند، عوارض آن بیشتر خواهد بود. در ذیل بطور اجمالی عوارض واریکوسل بر بدن را پیگیری میکنیم:

۱-درد بیضه

از انجاییکه در جریان واریکوسل، وریدهای شبکه پامپینی فرم در بیضه دچار اختلال می‌شوند، خون برگشتی به درون بیضه افزایش می‌یابد این امر باعث تجمع خون اضافی داخل بیضه،احتقان بیضه و ایجاد درد و سنگینی در بیضه میشود. نکته قابل توجه این است که این درد غالبا خفیف بوده و بیمار انرا به صورت سنگینی در بیضه خصوصا” بعد از فعالیت فیزیکی و ایستادن طولانی ذکر می کند.

۲-ناباروری

همانگونه که قبلا ذکر شد، شایعترین دلیل ناباروری در آقایان واریکوسل می‌باشد. به نظر می‌رسد برگشت خون وریدی حاوی مواد مضر و رادیکال‌های آزاد اکسیژن و هم‌چنین افزایش دمای بیضه مسئول اختلال در اسپرم سازی و ساخت اسپرم ضعیف می باشد. شایعترین ناهنجاری دیده شده در این افراد اختلال در حرکت اسپرم و کاهش اسپرم های متحرک است.

۳-تحلیل و اتروفی بیضه

اصولا دمای مناسب برای عملکرد مناسب بیضه و اسپرم سازی مطلوب در دمای ۳۳ تا ۳۴ درجه سانتیگراد (۳ تا ۴ درجه کمتر از دمای بدن) می‌باشد. واریکسل شدید و طولانی مدت با افزایش دمای بیضه، سبب آسیب به ساختار آن و در نهایت تحلیل، اتروفی و‌ کوچکی غیر قابل برگشت بیضه میشود

درمان واریکوسول

پس از آنکه پزشک شما در طی معاینه تشخیص واریکوسل را برای شما داد، سونوگرافی کالر داپلر (سونوگرافی رنگی) از عروق بیضه و آزمایش اسپرم را برای شما تجویز می کند.

در صورتیکه تشخیص واریکوسل در سونوگرافی نیز تایید شود و در آزمایش اسپرم اختلال در آزمایش اسپرم دیده شود، شما کاندید جراحی می باشید.

بهترین درمان واریکوسل، جراحی میکروسکوپی (میکرو سرجری) وریدهای معیوب می باشد. پزشک ارولوژی در طی جراحی توسط Loop (میکروسکوپ)، وریدهای معیوب را از سایر بافت‌ها جدا کرده و آنها را میبندد.

از انجاییکه زمان جراحی بسیار کوتاه است (حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در موارد یکطرفه و ۴۵ دقیقه در موارد دو طرفه) جهت پروسه جراحی واریکوسل نیازی به بیهوشی عمیق نبوده و جراحی می‌تواند از طریق خواب عمیق (Deep Sedation) و یا بی حسی موضعی (Local) انجام شود.

بیمار تا ۴ ساعت پس از اتمام جراحی تحت نظر بوده و پس از آن می‌توانند مرخص شود.





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: